سفارش تبلیغ
صبا ویژن


میلاد مصباح الهدا......
سوم شعبان، میلاد امام حسین (ع)، قبله ی عشق و زیبا کننده ی زندگی و هدایت دهنده ی دین اسلام و نوربخش قلبها بر تمامی دوستان و پیروانش تبریک و تهنیت باد.

میلاد نور مبارک


روز سوم شعبان سال چهارم هجرى قمری، در بیت عصمت و طهارت نوزادى متولد شد که ولادتش قلبها را مسرور و دیده‏ ها را گریان ساخت.کودک را نزد رسول خدا (ص) آوردند. پیامبر گرامى در گوش راستش اذان و در گوش چپش اقامه گفت و او را (حسین) نامید.

جبرئیل و فرشتگان آسمانها براى تهنیت و شادباش به محضر رسول خدا (ص) نازل می شدند و تولد این نوزاد را تبریک می گفتند ولی آنان حامل پیام دیگرى نیز بودند، خبرى که رسول خدا (ص) را بشدت متأثر کرد و اشک از دیدگانش جارى شد:

 (این کودک را امت تو به قتل می رسانند!).
به درستی که شباهت امام حسین علیه السلام به رسول خدا فقط در صورت نبود بلکه در سیرت نیز آن امام بزرگ جلوه گاه سیره رسول خدا بود و آن سرور کائنات در این باره فرمود:

 شجاعت و سخاوتم را به حسین بخشیدم.
امام حسین (علیه السلام) یک ساله بود که فرشتگان بسیارى بر نبى مکرم اسلام نازل شدند و عرض کردند:

(یا محمد! همان ستمى که از قابیل بر هابیل وارد شد، بر فرزندت (حسین) وارد می شود و همان اجرى که به هابیل داده شد، به حسین داده می شود و عذاب کنندگانش همچون عذاب قابیل معذب خواهند بود)
از این رو، رسول خدا (ص) می فرمود:

خداوندا! هر کس حسین مرا ذلیل می کند، خوار و ذلیلش کن.

 و هر که حسینم را می کشد، او را کامروا قرار مده!".                                                                                                                 آمین!


میلاد یاور نور،حضرت عباس (ع)

دو ماه از دو افق در دو شب تجلّی کرد
یکی شهنشه دوران، یکی امیر سپاهش
دو گوهر از دو صدف از دو بحر گشت نمایان
یکی چراغ هدایت، یکی معین و گواهش
یکی حسین و یکی ناصر حسین، ابوالفضل
که جان خویش به کربلا بداد به راهش

 

میلاد نور مبارک

میلاد سید الساجدین (ع) مبارک
پنجم شعبان خجسته میلاد سید ساجدین و زینت عابدان و سر حلقه عارفان، حضرت امام زین العابدین (ع) فرخنده باد.

میلاد نور مبارک

امام علی بن حسین بن علی بن ابیطالب علیه السلام مشهور به سجاد، چهارمین امام شیعیان بنا به قولی مشهور، در پنجم شعبان سال 38 هجری قمری متولد شدند. امام زین العابدین فرزند امام حسین (ع) و شهربانو، دختر یزگرد سوم پادشاه ایران، بود که در زمان فتح ایران توسط مسلمین به اسارت گرفته شدند و سپس بر اساس انتخاب خودشان به عقد حسین ابن علی (ع) در آمدند. امام زین العابدین علیه السلام زمانی دیده به جهان گشود که زمام امور در دست جد بزرگوارش امام علی بن ابیطالب علیه السلام بود. آن حضرت 3 سال از خلافت علوی و حکومت چند ماهه امام حسن علیه السلام را درک کرد. امام سجاد علیه السلام در عاشورای سال 61 هجری قمری حضور داشت و در آن واقعه به صورتی معجزه آسا نجات یافت و پس از شهادت پدرش امام حسین علیه السلام مسئولیت زمامداری شیعیان از جانب خدا بر عهده او گذاشته شد.


امید که از رهروان بر حقشان باشیم

التماس دعا
یاعلی




هیئت تحریریه وصال شهدا ::: پنج شنبه 89 تیر 24::: ساعت 9:38 صبح
صلوات نذر لاله های شهید :
صلوات 

خجسته سالروز میلاد مولود کعبه، مولی الموحدین، حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) به پیشگاه مقدس حضرت صاحب الزمان (عج ) و بر تمامی شیعیان و پیروان راه ولایتش مبارک باد.


میلاد نور مبارک 

در این شب های عزیز ما را از دعای خیرتان فراموش نکنید.
یا علی و در پناه حق




هیئت تحریریه وصال شهدا ::: شنبه 89 تیر 5::: ساعت 8:44 عصر
صلوات نذر لاله های شهید :
صلوات 

مردم حماسه ساز ایران عزیز باری دیگر با حضور میلیونی خویش برای بیست و یکمین سال متوالی با بنیانگزار جمهوری اسلامی کشور خود، در سالروز ارتحال ایشان بیعتی دوباره کردند.



حضور میلیونی مردم ایران از سراسر کشور در مرقد مطهر امام (ره) در سالروز درگذشت ایشان باری دیگر جهانیان را به گرفتن انگشت حیرت به دهان وادار کرد.مردم باز آمده بودند که با امام راحل شان پیمان وفاداری ببندند و نشان دهند که گذشت سال ها هرگز نمی تواند ذره ای از مهرشان را نسبت به امامشان کم کند. در بیست و یکمین سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام (ره) مردم با رهبر زمان و ولی فقیه خویش نیز پیمان بستند و فرمان هایشان را لبیک گفتند.


باشد که تا همیشه پیرو خط امام (ره) و یارانشان باشیم.

.... و اکنون که حضرت صاحب الامر (عج) در پرده غیبت است،

ولی فقیه عصر خود را بشناسید.

اگر امام خود را شناختید گمراه نمی­شوید

وگرنه به چپ و راست منحرف خواهید شد.
شهید ناصرالدین بیابانی

التماس دعا
یاعلی




هیئت تحریریه وصال شهدا ::: شنبه 89 خرداد 15::: ساعت 12:2 عصر
صلوات نذر لاله های شهید :
صلوات 

*** فاطمه عشق علی مرتضاست

از رضایش هم خدا در ارتضاست ***

*** فاطمه ابر و سحاب رحمت است

از برای خلق دنیا نعمت است ***

*** فاطمه حبل المتین دهر ماست

*** فاطمه هم یاوری از بهر ماست

*** فاطمه عشق تمام شیعیان

عشق او در هر کجا باشد عیان ***

 

 


میلاد دخت اطهر نبی اکرم (ص)، نماد عشق و ایمان، اسوه فداکاری و روز زن بر تمام شیعیان و دوستداران و رهروان راهش تبریک و تهنیت باد. و به همچنین سالروز تولد بنیانگزار جمهوری اسلامی ایران حضرت روح الله الموسوی الخمینی (ره) بر تمامی ملت عزیز ایران گرامی باد.

باشد که از رهپویان بر حق فاطمه زهرا (س) باشیم!


التماس دعا

یاعلی




هیئت تحریریه وصال شهدا ::: چهارشنبه 89 خرداد 12::: ساعت 11:46 عصر
صلوات نذر لاله های شهید :
صلوات 

ای که ره بستی به زهرا در میان کوچه ها

گردنت را می شکست آنجا اگر عباس بود

*****

هوالشهید

 

وفای حضرت زهرا سلام الله علیها به علی علیه السلام

 

حضرت فاطمه سلام الله علیها در آن بیماری که به شهادت آن حضرت منجر شد، به امیرالمومنین علیه السلام فرمود:

 " ای پسر عمو، از آن هنگام که با من زیستی مرا دروغگو و پیمان شکن نیافته ای و از فرمانت سرپیچی نکرده ام.

 علی علیه السلام فرمود:

پناه بر خدا، به خدا سوگند، تو آگاهتری و نیکوتر و پرهیزگارتر و گرانمایه تر و بیمناکتر از خدایی که تو را به نافرمانی ام بازخواست کنم ..."

 

شهادت بانوی دو عالم خانم فاطمه زهرا سلام الله علیها را خدمت رسول مهربانی صل الله علیه و آله و ولی برحقش امیرالمومنین علی علیه السلام و خدمت آقا صاحب الزمان عج الله تعالی فرج الشریف و خدمت یکایک شیعیان حضرتش تسلیت عرض می نمایم.

 

باشد که از جمله پیروان حضرتش باشیم


تسلیت ایام

و التماس دعا




هیئت تحریریه وصال شهدا ::: دوشنبه 89 اردیبهشت 27::: ساعت 1:16 عصر
صلوات نذر لاله های شهید :
صلوات 

اللهم صل علی البتول الطاهره
فاطمه رسولک و بضعه لحمه و صمیم قلبه

 



دلا بیا به سرای علی سری بزنیم                                        سری به غمکده دردپروری بزنیم
زکوچه های مدینه یکی یکی گذر کنیم                          به خانه ای که درش سوخته سری بزنیم

ایام سوگواری بانوی دو عالم، سیده النساء العالمین و داغ یتیمی شیعه بر همه دوستداران و رهروان راه عصمت و طهارت تسلیت باد. امید که در این ایام مادر سالار شهیدان نظر لطفی به ما کند و شفیعمان در روز جزا باشد.

 


از دعای خیرتون فراموشمون نکنید.

یاعلی




هیئت تحریریه وصال شهدا ::: چهارشنبه 89 اردیبهشت 8::: ساعت 4:57 عصر
صلوات نذر لاله های شهید :
صلوات 

 محرم وامام خمینی (ره)

امام

  محبت و معرفت

امام خمینی (ره) از دوران نوجوانی با اطاعت از احکام الهی به تزکیه و تصفیه درون و تحصیل مقامات معنوی روی آورد و در همین دوران، عطر پارسایی‌اش در فضای جان مشتاقان مکارم پیچید. سحرخیزی، تهجد و راز و نیاز به درگاه حی بی‌نیاز حالاتی است که امام خمینی (ره) از همان آوان جوانی بدان اهتمام داشت. حب خداوند، که به صورت فطری در عمق جانش وجود داشت،‌ دلش را روشن گردانید و چون به ایمان و معرفت و اخلاص خویش افزود، این محبت ملکوتی در وجودش فزونتر گردیده، چون چشمه‌ای جوشید و او را از یاد غیرخدا پاک ساخت. بدین ترتیب، جذب پاکیها شد و پیوندی مستحکم با خاندان عصمت و طهارت برقرار کرد. این پیوند مقدس به تدریج به عشقی جاودان تبدیل شد. او دیگر سراپا محبت و شیفتگی شده بود. هرکجا روایتی از امام (ره) به میان می‌آمد و یا نام راوی احادیث اهل‌بیت (ع) را می‌شنید، احترام می‌نهاد و تجلیل می‌کرد، و در مورد امامان (ع) می‌فرمود:« سلام الله علیهم اجمعین.» عشق به خاندان عصمت و طهارت سبب شد تا برای دفاع از حریم آنان کتاب کشف اسرار را در سنین جوانی به رشته تحریر درآورد و برای زیارت خانه خدا و کربلای امام حسین (ع) کتابهایش را بفروشد. بارها اتفاق می‌افتاد که امام از حالات و سیره اهل بیت (ع) مطالبی نقل می‌فرمود تا مسایل اسلامی به صورت خشک عرضه نگردد و روح معنوی شاگرد تکامل داده شود.
صدای یا حسین (ع) اشک بر دیدگانش جاری می‌ساخت. و با آنکه در مصایب شکیبا بود و حتی برای شهادت فرزند ارشدش حاج آقا مصطفی اشک نمی‌ریخت، در محافل ذکر اهل بیت (ع)‌ چون عبارت السلام علیک یا اباعبدالله را می‌شنید قطرات اشک از دیدگانش فرو می‌چکید. در ماجرای ارتحال فرزندش، هرکس وارد خانه امام در نجف می‌گردید بی‌اختیار اشک می‌ریخت، اما او چون کوهی استوار بود و به هیچ وجه آثار شکست، اندوه و تالم در سیمایش هویدا نشد. یکی از ذاکران حسینی گفت:«این حالت امام خطرناک است. باید کاری کرد تا ایشان نیز بگرید. نباید اجازه بدهیم بغض امام در درونش منفجر شود. سپس به مناسبت، روضه حضرت علی‌اکبر (ع) را خواند. امام سر بر زمین نهاد و گریست. یکی از یارانش درباره مجالس روضه‌خوانی وی چنین می‌گوید : آن زمانی که امام در ایران به سر می‌برد، سه روز فاطمیه (اول، دوم، و سوم جمادی الثانی) روضه داشت. در نجف که بود، سه شب احیا را هم اضافه کرد.
روضه خوان که روضه می‌خواند، امام همینطور دستمال دستش بود و گریه می‌کرد. گاهی هم در کربلا در دسته‌های سینه زنی و عزاداری شرکت می‌کرد و یا در نجف سوگواران حسینی خدمتش می‌آمدند و امام هم به آنان اظهار لطف و محبت می‌کرد. یکی از نویسندگان معاصر می‌نویسد: «بارها مشاهده می‌کردم که در مسجد بالای سر حضرت معصومه (ع) یا در خانه برخی از علما، امام همچنان آرام و ساکت نشسته بودند و به سخنان واعظ یا خیب گوش می‌دادند، ولی همین که لحظه ذکر مصیبت فرا می‌رسید، دستمال از جیب بیرون آورده و بی‌اختیار گریسته و گوهر اشک را از دیدگان مبارک جاری می‌نمودند.
در زمانی که امام (ره) در فرانسه به سر می‌بردند، چون ماه محرم فرا رسید، در روز تاسوعا امام از یکی از همراهان خواست روضه بخواند. او عرض کرد : آمادگی ندارم و حال و هوای پاریس به هیچ‌وجه مناسب روضه‌خوانی نیست.
امام (ره) تاکید فرمود : فرقی نمی‌کند باید به همان صورت مجالس معمولی ایران، روضه بخوانی. وی ظهر تاسوعا در جمع خبرنگاران ایرانی و خارجی شروع به روضه‌خواندن کرد. ناگهان مشاهده کرد امام سخت مشغول گریه کردن است.
برای کسانی که از کشورهای اروپایی آمده بودند، شگفت‌آور بود که مردی، پس از سالهای متمادی مبارزه در برابر استبداد و استکبار، روز تاسوعا بنشیند، و بگرید، اما امام به این تفاسیر وقعی نمی‌نهاد و لازم می‌دید آداب و رسوم محرم و ایام سوگواری در آنجا هم اجرا شود. امام (ره) چنان دلباخته و مشتاق اهل بیت و سیدالشهدا(ع) بود که هروقت روضه‌خوان یا مداحل اهل بیت (ع) را می‌دید، تمام قدبلند می‌شد، و نیز چون یکی از این افراد می‌خواست از نزدش برود، او را بدرقه می‌کرد. یک بار امام را در جماران دیدند که به جای صندلی بر زمین نشسته است، آن هم روز عاشورا و به احترام عزاداری امام حسین (ع) بود.
امام خمینی (ره) با درسهای عملی‌اش به سوگواری‌ ها مفهومی دیگر بخشید. وقتی گروهی از شبه روشنفکران به عزاداری و سینه‌زنی تاختند، شدیداً به ترویج سنت دیرینه عزاداری پرداخت. از نهضت حسینی و سوگواری برای آن حضرت دفاع کرد و فرمود :« سیدالشهداء را این گریه‌ها حفظ کرده است ...هر مکتبی تا پایش سینه‌زنی نباشد ... گریه کن نباشد ... حفظ نمی‌شود.»  


محرم الحرام

فرا رسیدن ماه محرم الحرام ، ماه حزن و اندوه شیعه و ماه پیروزی خون بر شمشیر

 و شهادت بزرگ سرور شهیدان آقا ابا عبدالله الحسین ( ع ) بر تمام شیعیان و

 دوستداران آن حضرت تسلیت باد .




هیئت تحریریه وصال شهدا ::: پنج شنبه 88 آذر 26::: ساعت 10:47 صبح
صلوات نذر لاله های شهید :
صلوات 

با سلام و تبریک پیشاپیش روزهای آتی که به حق از زیباترین فرصتی است که ایام در اختیار بندگان می گذارد تا بر آستان مقدس حضرت دوست جبین بر خاک بسایند. روزها روزهای مقدسی است و خوشا به حال آنان که با دلی پاک تر از پیش به استقبال این روزها می روند تا بندگی و عبودیت خویش را به کردگارشان نشان دهند.مجدد تبریک گفته و از دل های پاکتان تمنای دعا داریم.



اعمال روز عرفه:

روز نهم ذی‌الحجه روز عرفه و از اعیاد عظیمه است، هرچند به اسم عید نامیده نشده و روزی است که حق تعالی بندگان خویش را به عبادت و طاعت خود خوانده و مؤید جود و احسان خود را برای ایشان گسترانیده و شیطان در این روز خوار و حقیرتر و رانده‌تر و در خشمناکترین اوقات خواهد بود.
روایت شده که حضرت امام زین‌العابدین ـ علیه‌السلام ـ شنید در روز عرفه صدای سائلی را که از مردم سؤال می‌نمود. فرمود: وای بر تو. آیا از غیر خدا سؤال می‌کنی در این روز و حال آن‌که امید می‌رود در این روز برای بچّه‌های در شکم آن‌که فضل خدا شامل آنها شود و سعید شوند و از برای این روز اعمال چند است:
اول: غسل
دوّم: زیارت امام حسین ـ علیه‌السلام ـ که مقابل هزار حجّ و هزار عمره و هزار جهاد بلکه بالاتر است و احادیث در کثرت فضیلت زیارت آن حضرت در این روز متواتر است و اگر کسی توفیق یابد که در این روز در تحت قُبّه مقدّسه آن حضرت باشد، ثوابش کمتر از کسی که در عرفات باشد نیست، بلکه زیاده و مقدّم است.
سوم: پس از نماز عصر، پیش از آن‌که مشغول به خواندن دعاهای عرفه شود دو رکعت نماز بجا آورد در زیر آسمان و اعتراف و اقرار کند نزد حق تعالی به گناهان خود تا فایز شود به ثواب عرفات و گناهانش آمرزیده شود پس مشغول شود به اعمال و ادعیه عرفه که از حُجَج طاهره ـ صلوات اللّه علیهم ـ روایت شده و آنها زیاده از آن است که در این مختصر ذکر شود.

شیخ کفعمی در مصباح فرموده: «مستحب است روزه روز عرفه برای کسی که ضعف پیدا نکند از دعا خواندن و مستحب است غسل پیش از زوال و زیارت امام حسین ـ علیه‌السلام ـ در روز و شب عرفه و چون وقت زوال شد، زیر آسمان رود و نماز ظهر و عصر را با رکوع و سجود نیکو به جای آورد و چون فارغ شود دو رکعت نماز کند در رکعت اوّل بعد از حمد توحید و در دوم پس از حمد قُل یا اَیهَا الْکافِروُنَ بخواند. پس از آن چهار رکعت نماز گزارد در هر رکعت پس از حمد توحید پنجاه مرتبه بخواند.»

این نماز همان نماز حضرت امیرالمؤمنین ـ علیه‌السلام ـ است.

 




هیئت تحریریه وصال شهدا ::: پنج شنبه 88 آذر 5::: ساعت 3:29 عصر
صلوات نذر لاله های شهید :
صلوات 

السلام علیک یا ثامن الحجج (ع)

یا علی بن موسی الرضا 

ناگهان یک صبح زیبا آسمان گل کرده بود

خاک تا هفت آسمان بغض تغزل کرده بود

حتم دارم در شب میلادت ای غوغاترین

حضرت حق نیز در کارش تامل کرده بود

خجسته زادروز میلاد پر برکت هشتمین اختر تابناک آسمان ولایت و امامت، حضرت امام رضا (ع) را به محضر نورانی آقا امام زمان (عج) و به تمام عاشقانش تبریک عرض می نماییم. 

 




هیئت تحریریه وصال شهدا ::: پنج شنبه 88 آبان 7::: ساعت 2:42 عصر
صلوات نذر لاله های شهید :
صلوات 

با سلام و عرض ادب خدمت تمامی دوستان و کاربران عزیز که منت می گذارید و ما را با حضور گرمی بخشتان خوشحال می کنید. لیالی قدر را سپری کردیم و آرزومندیم تمامی دوستان بهره کافی را از این ایام گرانبها برده باشند.ماه میهمانی خدا رو به اتمام است. ماه پر از فیض و برکت و رحمت خدا. و ماه نزول قرآن. این ارزنده ترین هدیه الهی. کتاب مقدس ما مسلمانان سالهاست مایه اعجاب جهانیان شده است. کتابی که آیه آیه اش اعجاز است و هر چه سالها سپری می شوند این اعجاز مبین تر می شود. از این رو غنیمت دانستیم با کمک واحد قرآنی موسسه وصال، چند جمله ای راجع به عظمت این عظیم هدیه الهی سخن گفته باشیم.باشد که موجبات رضایت حضرت دوست و شهدای گرانقدر و شما دوستان عزیز را فراهم آوریم.

قرآن آخرین کتاب آسمانی است که از طرف خداوند بر پیامبر (ص) برای هدایت مردم فرستاده شده است. اولین فرود آورنده ی قرآن حضرت علی (ع) می باشد که البته بعد از جمع آوری آیات قرآن از چاپ و انتشار آن در بین مردم خودداری کرد زیرا در آن زمان که در حال گردآوری قرآن بودند، بعد از فوت حضرت محمد (ص) دشمنان به دلایل سیاسی_مذهبی حضرت علی (ع) را خانه نشین کردند و حدود بیست و پنج سال اجازه ی این فعالیت را به ایشان ندادند. به دلیل همین اختلافات حضرت علی (ع) قرآن را در اختیار مردم قرار نداد و به جای ایشان عثمان این کار را کرد و قرآن فعلی که در دسترس ما می باشد عثمان خلیفه آن زمان جمع آوری کرده است. بهترین خط قرآن خط عثمان طه می باشد و در ضمن شخصی به نام « ابوالاسد دئلی » قرآن را نقطه گذاری کرد.


خصوصیات قرآن کریم:
 * کل قرآن شامل صد و چهارده سوره است. و قرآن شامل سی جزء و صد و بیست حزب است.
* قرآن شش هزار و دویست و سی و شش آیه دارد. آخرین جزء قرآن سی و هفت سوره دارد. یعنی از صد و چهارده سوره سی و هفت سوره آن در جزء سی قرآن قرار گرفته است و اگر سوره حمد را که اولین سوره است در سی و هفت سوره آخر قرار دهند، درست یک سوم سوره ها در جزء سی قرآن است.
* قلب قرآن سوره « یس » می باشد.
* عروس قرآن سوره ی « الرحمن » می باشد زیرا در این سوره از نعمات بهشت یاد شده است.
* سوره ی « توبه » سوره ای است که « بسم ا... » ندارد. زیرا خطاب به مشرکین است.
* سوره ی نمل که نسبتا سوره ای طولانی است دو « بسم ا... » دارد که یکی در ابتدای سوره و دیگری در آیه سی سوره می باشد.
* سوره وسط قرآن، سوره کهف است. آیه نوزده این سوره و کلمه وسط آن « وَلُیَتَلَطَفُ » و حرف وسط این کلمه که در وسط قرآن جای گرفته است حرف « ت » می باشد.
* اولین آیه، آیه ی « اقرا باسم ربک ... » و آخرین آیه، آیه دویست و هشتاد و یک سوره بقره است. و آخرین سوره، سوره ی « نصر » است.
* کوتاهترین آیه قرآن، آیه شصت و چهار سوره «‏ الرحمن » و بلندترین آیه، آیه دویست و هشتاد و دو سوره ی « بقره » است که درباره ی آن بیست حکم فقهی بیان شده است.
* سوره ای که در آن در تمام آیات لفظ جلاله « الله » نام برده شده است سوره ی مجادله است که در متن آن لفظ جلاله « الله » چهل بار به علاوه ی یک « بسم الله » که در مجموع چهل و یک بار می شود، وجود دارد.
* کتاب معروف به اَخ القرآن ( برادر قرآن ) نهج البلاغه است.
* کتاب معروف به اخت القرآن ( خواهر قرآن ) صحیفه سجادیه است.
* عبارت « بالوالدین احسانا » در قرآن چهار مرتبه تکرار شده است.
** آیه هشتاد و سه سوره ی بقره
** آیه سی و شش سوره نساء
** آیه بیست و سه سوره ی اسراء
** آیه ی صد و پنجاه و یک سوره انعام

 

امید است که همه ی ما از رهروان حقیقی و عاملان به دستورات قرآن عظیم الهی باشیم.

تعجیل در فرج منجی صلوات.
التماس دعا. یا علی!




هیئت تحریریه وصال شهدا ::: یکشنبه 88 شهریور 22::: ساعت 7:36 عصر
صلوات نذر لاله های شهید :
صلوات 

<      1   2   3   4   5      >